وزن کالاهای ورودی به آذربایجان محدود شد/ قاچاق گازوئیل با بزرگ کردن باک کامیون
دلیل محدود شدن وزن ماشینهای تجاری ورودی به آذربایجان به ۴۰ تن را توضیح داد و گفت: این وزن یک وزن استاندارد است و در بسیاری از کشورها این استاندارد برقرار است و کامیونها مجاز نیستند بیشتر از ۲۲ تن بار را حمل کنند تا این میزان بار آنها به اضافه وزن کامیون بیش از ۴۰ تن نباشد؛ روسیه و کشورهای اروپایی هم به کامیونهای سنگینتر از این وزن اجازه ورود نمیدهند اما فعلا برای حمل بار به ترکیه چنین محدودیتی وجود ندارد.
وی افزود: جمهوری آذربایجان به صرافت افتاده تا حمل و نقل خود را استانداردسازی کند و بنابراین از روز گذشته به کامیونهایی که سنگینتر از ۴۰ تن هستند اجازه ورود نمیدهد چه کامیون ایرانی باشد چه غیرایرانی.
فکری ادامه داد: این سنگینی برآمده از آن است که گاه شماری از رانندگان باک کامیون خود را بزرگ میکنند تا گازوئیل ایران را قاچاق کنند و وزن گازوئیل بر وزن کل کامیون اضافه میشود، همچنین شماری از رانندگان برای اینکه عوارض گمرکی کمتری بدهند بار بیشتری را حمل میکنند در این شرایط استانداردسازی آذربایجان برای این افراد محدودیت ایجاد کرده است.
نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان اظهار کرد: حمل و نقل بینالمللی قوانین خود را دارد و چون ما در طول سالها همواره بدون چهارچوب و به روشهای سنتی با آذربایجان تجارت داشتیم هیچگاه در قید و بند این قوانین نبودیم و حالا که محدودیتهایی ایجاد شده کار را تا اندازهای سخت کرده و شوکی به تاجران سنتی وارد آورده است.
فکری تصریح کرد: این محدودیت هر چند سبب میشود کرایه حمل کالا به آذربایجان کمی افزایش پیدا کند اما بیشتر از آنکه هزینه تجارت را برای بازرگانان افزایش دهد از میزان درآمد رانندگان کم میکند زیرا نبود محدودیت در میزان حمل بار منبع درآمدی برای رانندگان بود که حالا از بین رفته است.
وی گفت: حتی در وزن بار ورودی به ایران هم محدودیت وجود دارد و به همین دلیل است که در پلیس راهها باسکول گذاشته میشود تا وزن کامیون و بار بررسی شود.
انتهای پیام/ای