بحران پیش روی صنعت خودروسازی / اصلاح بازارهای تامین خودرو با این سه راهکار
تعدد قطعه سازان کوچک و متوسط در زنجیره تامین خودرو و حضور کم رنگ شرکت های قطعه ساز و مجموعه ساز تراز اول و توانمند(fss) در این زنجیره در کنار مناسب نبودن ساختار تعاملات خودروسازان با قطعه سازان، به پایین بودن شمار تولید و بالارفتن هزینه های تامین در صنعت خودرو انجامیده. به علاوه، بالا بودن هزینه های جذب و توسعه فناوری و اقتصادی نبودن تولید برخی از قطعات و ابرمجموعه های با فناوری بالا که خود محصول اشکالات ناظر بر ضوابط قیمت گذاری و ثبات دستوری نرخ ارز در سالهای قبل است، ضعف در تولید برخی از قطعات و مجموعه های با فناوری بالا را به دنبال داشته که این مساله به نوبه خود بر افزایش هزینه های تولید در صنعت خودرو دامن زده است.
حل مشکل گفته شده در حوزه قطعه و مجموعه سازی، مستلزم در پیش گرفتن سه راهبردِ «اصلاح بازارهای زنجیره تامین خودرو»، «اصلاح ساختار زنجیره تامین صنعت خودرو» و « بازنگری قواعد صنعت خودرو» است. اجرای پروژه های گفته شده ضمن ایجاد مجموعه سازان بزرگ و رده اول و همچنین تعریف مشارکت های بین بنگاهی در توسعه پلتفرم های مشترک، به مشترک سازی قطعات و مجموعه ها، طراحی و توسعه مشترک قطعات و مجموعه های با فناوری بالا، اقتصادی شدن شمار تولید، کاهش ریسک توسعه محصولات جدید و کوتاه شدن بازه زمانی عرضه محصولات جدید منجر می شود. برخی از اقدامات ضروری در راستای این راهبرد عبارتند از:
• مشترک سازی مجموعه ها و پلتفرم های مشترک بین شرکت های خودورساز، عملیاتی کردن این این ضروت در صنعت خودرو به نتایج مثبتی از جمله صرفه جویی ناشی از مقیاس، کاهش هزینه های عمومی، کاهش ریسک توسعه محصولات جدید و کاهش زمان ارائه محصول جدید به بازار را به دنبال خواهد داشت• توسعه مشارکت های بین بنگاهی در حوزه جذب، انتقال، خرید و یا توسعه فناوری مورد نیاز صنعت خودرو
• طراحی و توسعه مشترک محصول در حوزه فناوری های نوین و در بخش قوای محرکه به ویژه موتورهای پایه گازسوز، برقی و هیبریدی، سیستم های انتقال قدرت، مجموعه های برق و الکترنیک
• اجرای برنامه های اعتبارسنجی و رتبه بندی شرکت های قطعه ساز و مجموعه ساز در کنار ایجاد مجموعه سازان بزرگ در تولید قطعات و مجموعه های رقابت پذیر
سایپا در مسیر ارتقا فناوری و افزایش شمار و تنوع تولیدتجربه اصلاحات ساختاری و مدیریتی در گروه خودورسازی سایپا در کنار ارائه محصولات جدید در نمایشگاههای اخیر خودور که در معرض دید عموم و کارشناسان قرار گرفت، گواهی بر عملکرد درست و توسعه محور این مجموعه صنعتی در حوزه ساخت پلتفرم، قطعه سازی و بازاریابی است.
دستاوردهای اخیر این گروه به ویژه صفر شدن خودورهای کف پارکینگ، همکاری نزدیک با بیش از 6 شرکت دانش بنیان، استخدام نیرویهای متخصص جدید و دانشگاهی، استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای تولید خودورهای جدید از جمله خودروی هیبریدی، نشان دهنده ارتقای توانمندی و هم افزایی خودروسازان و تامین کنندگان در این گروه خودروسازی است.مقرر است در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی خودرو در مشهد، 17 محصول جدید و متنوع از گروه خودروسازی سایپا با نام شاهین CVT، آریا اسپرت، کوییک اسپرت، کوییک.آر اتوماتیک، سه دستگاه شاهین با رنگ های متنوع جدید، دو دستگاه ۱۵۱ کانوپی، وانت کارون، پادرا پلاس اسپرت، پادرا پلاس یخچال دار و پادرا پلاس دوگانه سوز و خودروهای تجاری شامل کامیون کشنده KX و کامیونت باری فوتون M4 و دو اتوبوس شهری در دو مدل برقی و دیزلی در حضور علاقمندان صنعت خودرو به نمایش در بیاید.در این نمایشگاه همچنین با هدف آشنایی بیشتر علاقمندان به خودرو، تست خودرو محصولات شاهین و کوییک.آر اتوماتیک انجام خواهد شد. رفع تحریم های بین المللی و امکان همکاری های مشترک گروه سایپا با سایر کشورها می تواند شرایطی مناسبی را برای ارتقا فناوری همچنین ایجاد بازارهای جدید فروش و صادرات فراهم کند. در همین رابطه، سفیر ژاپن و رایزن اقتصادی و تجاری هند در بازدید از نمایشگاه تحول صنعت خودرو ابراز امیدواری کردند که بتوانند همکار و ارتباط دو سویه و موثری با خودورسازی سایپا برقرار کنند.