پنجشنبه 29 شهریور 1403

حاشیه سود شرکت‌ها نصف شد/ رخدادهای امنیتی اجازه نداد بورس نفس تازه کند

رییس سابق سازمان بورس اظهار داشت: در این مدت یکی از چالش‌های بازار رخدادهای امنیتی بود که قابل پیش بینی نبودند و تا می‌خواستیم نفسی را تازه کنیم موضوع جدیدی رخ می‌داد، از تنش‌های منطقه‌ای و جنگ غزه و حادثه هلی‌کوپتر رییس جمهوری باعث شدند ریسک سیستماتیک بازار افزایش پیدا کند
کد خبر: 5996
زمان انتشار: 27 شهریور 1403 ساعت 16:15:12
حاشیه سود شرکت‌ها نصف شد/ رخدادهای امنیتی اجازه نداد بورس نفس تازه کند

مجید عشقی در مراسم تودیع خود اظهار داشت: زمانی که وارد سازمان بورس شدم عده‌ای گفته بودند مشکل بازار را سه روزه حل می‌کنند و بعد از مدتی همه می‌پرسیدند چرا مشکلات حل نمی‌شود؟ اما کار در سازمان را با سه محور افزایش سهم بازار سرمایه از تامین مالی‌ها، نظارت بر بازار و توسعه بازار آغاز کردیم . 

وی ادامه داد: در این مدت یکی از موضوعات بازار کاهش حاشیه سود شرکت‌ها بود که به دلیل ناترازی‌‌ها و افزایش هزینه‌های انرژی بطوریکه در این مدت نرخ گاز ١٠ برابر، نرخ برق و آب ٢٠ برابر شد و به همین دلیل متوسط میانگین حاشیه سود شرکت‌ها از ٣٠ درصد به ١٢ درصد رسید. 

رییس سابق سازمان بورس تاکید کرد: در این مدت یکی از چالش‌های بازار رخداد امنیتی بود که قابل پیش بینی نبودند و تا می‌خواستیم نفسی را تازه کنیم موضوع جدیدی رخ می‌داد و از تنش‌های منطقه‌ای و جنگ غزه و حادثه هلی‌کوپتر رییس جمهوری باعث شدند ریسک سیستماتیک بازار افزایش پیدا کند و اثرات اقداماتی که برای بهبود وضعیت بازار انجام می‌دادیم خنثی شود.

عشقی با اشاره به اقدامات انجام شده در سه سال گذشته اظهار داشت: با توجه به اینکه حضور مستقیم مردم به بازار سرمایه در سال 99 یکی از آفت‌های جدی بورس بود توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در دستور کار قرار دادیم و از ای رو معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله بادرآمد ثابت و سهام از 25 درصد به حدود 70 درصد افزایش یافت در این دوره برای هر نوع ابزاری از جمله کم ریسک و پر ریسک ابزار برای جذب سرمایه‌‌ها استفاده کردیم.

وی گفت: در این مدت، با انحصار شکنی‌ها توانستیم صدور مجوزها را افزایش دهیم به طوریکه نهادهای مالی بورسی از 717 نهاد به  1040 نهاد افزایش پیدا کردند.

رییس اسبق سازمان بورس با اشاره به بالا بودن نرخ سود بانکی به عنوان یکی از مشکلات بازار سرمایه ادامه داد: با افزایش 30 درصدی نرخ بهره و نرخ موثر 35 درصد، سرمایه‌گذاری به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

عشقی همچنین درباره اقدامات انجام شده سهام عدالت تاکید کرد: با توجه به این که ساختار سهام عدالت به کلاف سردرگمی تبدیل شده بود، تلاش کردیم با رفع چالش‌های موجود برای تقسیم دارایی متوفیان سهام عدالت، از ظرفیت تمام شرکت‌های استانی برای برگزاری مجامع استفاده کنیم البته استقبال نشد و تا کنون فقط مجامع 7 استان برگزار شده‌است.  

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات پرداخت سود نقدی سهام به سهامداران از طریق سامانه سجام بود که با این اقدام که از سوی سپرده‌گذاری مرکزی انجام می‌شود، سود نقدی در مهلت مقرر بدون مراجعه حضوری به حساب سهامداران واریز می‌شود. همچنین الکترونیکی شدن گواهی حق تقدم، توثیق الکترونیکی اوراق بهادار، تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید از اقدامات دیگر سازمان بورس در 3 سال گذشته بود.

رییس سابق سازمان بورس با اشاره به افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی‌ها تاکید کرد: در طول سه سال گذشته توانستیم سهم بازار سرمایه در تامین مالی‌ها را به 30 درصد افزایش دهیم.

خبر در حال تکمیل می باشد...//ای 

تبلیغات در طلوع اقتصاد
بانک صادرات ایران
بانک صادرات ایران
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد