یکشنبه 18 شهریور 1403
طلوع اقتصاد بررسی می کند:

وضعیت بنزین به کجا می رسد؟

بازار شایعات و تکذیبیه‌های آن هم به اوج خود رسیده است و هراز گاهی اظهارات ضد و نقیض مسئولان نیز به این مسأله دامن می‌زند که بخش زیادی از این شایعات اولا برمی‌گردد به قیمت بنزین که از آنجا که از آبان 98 تاکنون دست نخورده مانده و ثانیا مصرف بنزین تا سطح بالای 110 میلیون لیتر رفته و از سوی دیگر نیز ناترازی تولید و مصرف بنزین که ماه‌هاست از سوی دولت مطرح می‌شود.
کد خبر: 4853
زمان انتشار: 20 بهمن 1402 ساعت 8:13:53
وضعیت بنزین به کجا می رسد؟

طلوع اقتصاد: المیرابابایی: در این میان بازار شایعات و تکذیبیه‌های آن هم به اوج خود رسیده است و هراز گاهی اظهارات ضد و نقیض مسئولان نیز به این مسأله دامن می‌زند که بخش زیادی از این شایعات اولا برمی‌گردد به قیمت بنزین که از آنجا که از آبان 98 تاکنون دست نخورده مانده و ثانیا مصرف بنزین تا سطح بالای 110 میلیون لیتر رفته و از سوی دیگر نیز ناترازی تولید و مصرف بنزین که ماه‌هاست از سوی دولت مطرح می‌شود و حالا کار را به واردات بنزین و گازوئیل از روسیه کشانده است، به طوری که اخیرا رویترز در گزارشی از ارسال ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل در ماه‌های فوریه و مارس به ایران خبر داده است که در این ارتباط مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم پیش‌تر گفته بود ناترازی تولید و مصرف سوخت سبب شده است دولت در بودجه امسال یک‌میلیارد دلار را برای واردات بنزین و نفت گاز پیش‌بینی کند.

حال به نظر می‌رسد از آنجا که آمار مصرف بنزین به صورت شفاف و مستمر وجود ندارد و همین اعداد هم از لابه‌لای اظهارنظرهای مختلف درآمده است افزایش قیمت بنزین امری اجتناب ناپذیر باشد درحالیکه دولت سیزدهم با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی سعی می‌کند مصرف را بدون افزایش قیمت کنترل کند همچنین بررسی روند تولید و مصرف بنزین و گازوئیل در سبد سوخت کشور نشان می‌دهد که دولت طی سال‌های آتی با یک چالش جدید روبه‌رو خواهد شد بنابراین شناسایی دلایل افزایش مصرف بی‌رویه سوخت و اولویت‌بندی برای یافتن راهکار جلوگیری از آن، چاره‌اندیشی برای تنوع‌بخشی به سبد سوخت و ایجاد الگوی بهینه‌سازی مصرف سوخت حمل و نقل کشور از مهم‌ترین اقدامات پیش رو خواهد بود.

تکذیب شایعه واردات بنزین

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به شایعه واردات روزانه ۳۰میلیون لیتر بنزین در فضای مجازی، این اخبار را بی‌اساس و دروغ خواند و گفت: واردات این مقدار بنزین به بیش از ۶ میلیارد لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی نیاز دارد که ظرفیت کل مخازن ذخیره‌سازی ما به این مقدار نمی‌رسد.

او افزود: دستگاه‌های شایعه‌پراکنی فضای مجازی به‌طور مستمر مشغول کارند و اعدادی غیرمنطقی و غیرکارشناسی اعلام می‌کنند که در این‌باره لازم است اهالی فن، کارشناسان و مردم اخبار دقیق و صحیح آماری را از منابع اصلی دریافت کنند. با این اظهارنظر انتظار می‌رود که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای رفع ابهام‌ها و پایان دادن به شایعه‌ها، خودش پیشقدم شود و اعداد مربوط به میزان تولید و مصرف بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی را منتشر کند.

همشهری گزارش داد که چنان‌که سال‌هاست انتشار این آمار به دلایل اعلام نشده، متوقف و باعث تقویت گمانه‌زنی‌ها درباره ناترازی بنزین شده است و بدیهی است که جلیل سالاری باید گام نخست را بردارد و اجازه دهد تا آمارهای میزان تولید و مصرف فرآورده‌های نفتی در اختیار عموم قرار گیرد.

پیش‌تر در فاصله سال‌های ۱۳۸۴تا ۱۳۹۷همه ساله آمار نامه مصرف فرآورده‌های نفتی انرژی‌زا منتشر می‌شد، اما از آن سال تاکنون این آمارنامه روی سایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار نگرفته است. واقعیت این است که به‌ گفته خود سالاری مصرف بنزین در حال افزایش است و این سؤال همچنان مطرح است که آیا میزان تولید فعلی با مصرف همخوانی دارد یا نه؟ باور کنید که انتشار آمار به رفع ابهام‌ها و پایان دادن شایعه‌ها کمک خواهد کرد. لطفا سالنامه آماری مصرف فرآورده‌های نفتی را به روزرسانی کنید.

تبلیغات در طلوع اقتصاد
بانک صادرات ایران
بانک صادرات ایران
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد