آخرین جزییات تجارت ایران و ارمنستان اعلام شد

مدیر کل حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: بعد از تحولات سیاسی اخیر بخشی از جاده‌ای که ایران و ارمنستان به واسطه آن تبادلات تجاری خود را دنبال می‌کردند به خاک آذربایجان اضافه شد و آذربایجانی‌ها به ازای هر کامیون ایرانی حدود 250 دلار عوارض دریافت می‌کنند و این مانع لجستیکی در کاهش صادرات به ارمنستان تاثیر گذاسته است.
کد خبر: 459
زمان انتشار: 14 آبان 1401 ساعت 8:46:25
آخرین جزییات تجارت ایران و ارمنستان اعلام شد

طلوع اقتصاد: رحمت‌الله خرمالی، در پاسخ به این پرسش که در سفری که نخست وزیر ارمنستان به ایران داشتند رئیس جمهور ایران، رسیدن به تجارت 3 میلیارد دلاری را به عنوان هدف‌گذاری توسعه روابط تجاری این دو کشور مطرح کردند؛ آیا رسیدن به این عدد در عمل میسر خواهد شد؟ گفت: من نمی‌دانم در افق چند ساله قرار است که این عدد محقق شود؛ اما هدف‌گذاری تجارت کالایی ایران و ارمنستان تا پایان سال جاری به حدود 400 میلیون دلار خواهد رسید و واردات ما از این کشور تا پایان سال 20 میلیون دلار خواهد بود.

وی رقم صادرات به ارمنستان در 6 ماه نخست سال جاری را حدود 180 میلیون دلار دانست و افزود: مطابق با آمار گمرک حجم تجارت در این بازه زمانی حدود 15 درصد رشد کرد؛ البته این آمار منهای صادرات گاز به این کشور است و مربوط به تجارت کالایی ما با این کشور محسوب می‌شود.

مدیر کل حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با اشاره به تبادل گاز و برق بین دو کشور، گفت: سال گذشته 120 میلیون دلار مبادله برق و گاز بین دو کشور انجام شد و این عدد هم باید به مبادله تجاری بین دو کشور اضافه شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مبادله گاز و برق بین دو کشور به 400 میلیون دلار برسد.

خرمالی با اشاره به صادرات خدمات فنی و مهندسی به ارمنستان، گفت: احداث جاده 60 کیلومتری در این کشور در حال انجام است و 4 شرکت ایرانی در این مناقصه شرکت کردند و در روزهای آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد و اگر این مهم به ایرانی‌ها واگذار شود عدد خوبی به حجم صادرات ما اضافه می‌کند.

وی با بیان اینکه ارمنستان نیاز کالایی ما را تامین نمی‌کند، افزود: کالاهای اساسی ایران بیشتر از روسیه و قزاقستان وارد می‌شود و ماشین آلات صنعتی و قطعات مورد نیاز ایران از کشورهای همسایه غربی تامین می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به موانع توسعه تجاری ایران و ارمنستان، اذهان کرد: بعد از تحولات سیاسی اخیر بخشی از جاده‌ای که ایران و ارمنستان به واسطه آن تبادلات تجاری خود را دنبال می‌کردند به خاک آذربایجان اضافه شد و آذربایجانی‌ها به ازای هر کامیون ایرانی حدود 250 دلار عوارض دریافت می‌کنند و این مانع لجستیکی در کاهش صادرات به این کشور تاثیر گذاسته است. همچنین جاده ایران و ارمنستان کوهستانی است و به نظر می‌رسد بحث لجستیکی یکی از موانع مهم در توسعه تجارت بین این دو کشور محسوب می‌شود.

خرمالی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های بانکی بین صندوق ضمانت صادراتی و بانک ملت با  ارمنستان، گفت: توسعه بازار در غالب توسعه زیرساخت‌ها که بخشی از آن حمل و نقلی است اهمیت دارد و در کنار این تقویت سرمایه‌های مشترک دارای اهمیت است.

به گفته وی؛ کمتر از 200 خودرو از مجموعه ایران خودرو به ارمنستان صادر شد و تولید در غالب تامین قطعات مونتاژی در دستور کار است.

انتهای پیام/

تبلیغات در طلوع اقتصاد
بانک صادرات ایران
بانک صادرات ایران
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد