تعیین تکلیف جدید دولت برای کارت سوخت
طلوع اقتصاد: افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که بارها مطرح شده است. بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عدهای با هدف تشویش اذهان و روحیه جامعه، اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح میکنند؛ که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین در دست بررسی نیست. حتی بارها مقامات کشور اعلام کردهاند که قیمت بنزین در سالجاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت. در ادامه آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین را بخوانید.
رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور گفت: تا مردادماه در هر جایگاه سوخت یک کارت سوخت اضطراری وجود خواهد داشت و کلانشهرها نیز در اولویت آخر قرار دارند.
اسدالله قلیزاده ، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح استفاده از کارتهای سوخت شخصی در جایگاههای سوخت، اظهار کرد: در حال حاضر در هر سکو از جایگاههای سوخت یک کارت اضطراری وجود دارد اما تا مردادماه در هر جایگاه تنها یک کارت سوخت وجود خواهد داشت، لذا تقاضای ما از مالکان خودرو همراه داشتن و استفاده از کارتهای شخصی است.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس آمار میزان استفاده از کارتهای سوخت شخصی افزایش یافته است، گفت: پیشبینی میشود تا دو ماه آینده استفاده از کارتهای سوخت شخصی به حداکثر برسد.
رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور افزود: در شرایط کنونی میزان استفاده از کارتهای سوخت شخصی نسبت به قبل از شروع طرح، ۱۰ برابر افزایش یافته است و نسبت به افزایش بیشتر آن نیز امیدواریم.
قلیزاده با بیان اینکه کلانشهرها در اولویت آخر قرار دارند، گفت: تا مردادماه این موضوع در تمام شهرها اجرایی میشود اما کلانشهرها در لیست نهایی هستند اکنون در کلانشهرها روال مانند گذشته است اما تا مرداد ماه هر جایگاه یک کارت اضطراری خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تا کنون در جایگاهها با مشکل و چالش اساسی مواجه نشدهایم، گفت: هرچند در ابتدا چالشهایی وجود داشت اما با همکاری مردم و جایگاهداران شرایط به خوبی پیش رفته است.
قیمت بنزین گران می شود
همچنین از دیگر توجیههای اجرای این طرح، جلوگیری از قاچاق سوخت بود. اما سوال اینجاست که آیا قاچاق بنزین اصلا در سطح دارندگان کارت سوخت که ماهانه ۲۱۰ لیتر سهمیه مصرفی دارند، صورت میگیرد؟
بازی دو سر باخت دولتها
تا پیش از سال ۸۴ هر سال ۱۵ فروردین درصد مشخصی به قیمت بنزین اضافه میشد که در آستانه انتخابات همان سال، با تصمیم مجلس قانون تثبیت قیمتهای بنزین تصویب شد. در ازای این طرح اعطای یارانه نقدی مصوب شد که به نظر میرسد بازی دو سر باخت بود.
این در حالی است که تا قبل از آغاز به کار دولت نهم، هر سال قیمت بنزین به صورت پلکانی تغییر میکرد. در این طرح که دولت اصلاحات مجری آن بود حتی در سال ۱۳۸۰ نرخ بنزین کاهش یافت. همچنین در آن مقطع خبری از دو نرخی بودن و استفاده از کارتهای سوخت نبود.
اما با طرح هدفمندسازی یارانه و سیاستهایی که دولت محمود احمدینژاد در پیش گرفت، بنزین به کالایی تبدیل شد که هر گونه تغییر نرخ در آن تبعات متعددی را در پی داشته باشد. حتی اگر تورم نزدیک به ۵۰ درصد باشد، این کالا باید به صورت دستوری مدیریت شود.
البته این سخن به معنای حمایت از افزایش قیمت بنزین نیست؛ بهویژه در مقطع کنونی هر گونه تغییری در سیاستهای بنزینی، مانند شلیک بر پیکر نیمهجان اقتصاد ایران میماند. اما سیاستهایی که در ۱۷ سال اخیر اجرا شد این بازار را به گلوگاه بحران اقتصاد ایران تبدیل کرد.