جزئیات جدید از رتبه بندی معلمان اعلام شد
طلوع اقتصاد: طرح رتبهبندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبهبندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش میشود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم میشود. مرحله اول طرح رتبه بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با پایان زمان قانونی دولت برای ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان از شهریور ۱۴۰۰ اجرایی می شود.ابراز امیدواری کرد تا با اختصاص اعتبار مورد نیاز، این تعداد مدارس دونوبته در استان سمنان جمعآوری و ساماندهی شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت سیزدهم ۴۲ هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی هزینه کرد که نشاندهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است گفت: هرچند رتبهبندی اشکالاتی در آییننامه و اجرا داشت اما در حال حل آن هستیم.
رضامراد صحرایی با حضور در برنامه تلویزیونی "صف اول" ضمن مروری بر سوابق تحصیلی و کاری خود، به پرسشی درباره فرزندانش گفت: متولد ۱۳۵۵ هستم و سه فرزند دارم. دختر اولم فارغ التحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه امیرکبیر است. پسرم پایه هشتم و دختر کوچکم پنج ساله است. پسرم در مدرسه شاهد درس میخواند که مدرسه دولتی است. دختر بزرگم نیز در مدرسه شاهد تحصیل کرد.
وی در واکنش به این گفته که وضعیت مدارس دولتی خوب نیست و اینکه بسیاری از ما ترجیح میدهیم فرزندانمان را در مدارس دولتی ثبتنام نکنیم اظهار کرد: این حرف درستی است؛ برای وزارت آموزش و پرورش برنامهای به مجلس پیشنهاد کردم که در آن به تحول در آموزش و پرورش حول ۹ محور تاکید کردهام که یکی از کلیدیترین محورهایش مدرسه است و با ایده «به مدرسه بازمیگردیم»، تحول در آموزش و پرورش را مطرح کردهام.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه درباره مدرسه غفلت کردهایم گفت: کانون تحول مدرسه، محل تحول کلاس درس و عامل تحول، معلم است. ما باید مدارس دولتی را به گونهای بالا ببریم و اهمیتش را نشان دهیم که مردم رغبت نکنند به مدرسه دیگری بروند، مگر در موارد و عللی چون نزدیکی مدرسه به محل سکونت و غیره.
صحرایی ادامه داد: اگر بخواهیم بین دانشگاه دولتی و خصوصی انتخاب کنیم، دانشگاه دولتی را انتخاب میکنیم. سوال این است که قانون اساسی آموزش عمومی را اصل میداند یا آموزش عالی را؟ قطعا آموزش عمومی را. این در حالی است که ما از آموزش عمومی غفلت کردهایم. ما باید روی تمام ابعاد مدارس دولتی کار کنیم.
وی با اشاره به اینکه براساس سندتحول بنیادین مدارس دولتی باید رتبهبندی شوند، در این صورت رقابت و رغبت برای رفتن به مدارس دولتی هم افزایش مییابد گفت: نیازمند مدیریت راهبردی آینده نگر هستیم. اگر ایران قوی میخواهیم، مسیرش آموزش و پرورش است. رهبری هم فرمودند که برای عبور از قلههای سخت پیشرفت به آموزش و پرورش نیاز داریم. باید به سمت افزایش ۲۰ درصدی سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی حرکت کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ناترازی بودجه یکی از پنج چالش اصلی آموزش و پرورش است. ۹۷.۵ درصد بودجه ما پرسنلی و ۲.۵ درصد برای امور دیگر است. باید برای کار فرهنگی به اندازه کارهای دیگر هزینه کنیم و نیازمند وفاق ملی برای تقویت آموزش و پرورش هستیم. معتقدم خودمان نباید آموزش و پرورش را کوچکانگاری کنیم. وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر است، اما نسبت به وضعیت مطلوب، خیر.
صحرایی ادامه داد: بخشی از مشکلات به درون آموزش و پرورش برمیگردد و در درون حل میشود. ما باید منابع آموزشی، برنامهریزی آموزشی، تقویم آموزشی و معلمان را متحول کنیم؛ اینها در دستان خود ماست. ساختار امروز آموزش و پرورش تفاوتی با ۲۰ سال گذشته ندارد و باید اصلاح شود. بزرگترین نهاد دولتی هستیم، ۷۳۰ منطقه آموزشی داریم و پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در همه استانها داریم و این خود یک ظرفیت خوب است.