چرا قیمت برخی از خودروها در سامانه یکپارچه اعلام نشده است؟

شکایت مشتریان خرید خودرو از شیوه اجرای طرح فروش سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ادامه دارد. عده ای از اعلام نشدن قیمت برخی خودروها شکایت دارند و عده ای دیگر از تقاضا برای دریافت قیمت بالاتر برای خرید خودروهای مونتاژی.
کد خبر: 3956
زمان انتشار: 7 خرداد 1402 ساعت 8:27:53
چرا قیمت برخی از خودروها در سامانه یکپارچه اعلام نشده است؟

طلوع اقتصاد: پژو ۲۰۷ با موتور tu۳ یکی از خودروهایی است که در طرح فروش سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه شد و مشتریانی نیز برای خرید آن ثبت نام کردند. حالا برخی از این مشتریان در تماس های مکرر با همشهری آنلاین عنوان می کنند با آنکه در این طرح در اولویت تابستان امسال برای تحویل خودرو قرار گرفته اند اما هنوز پیامکی از سوی ایران خودرو برای گذراندن مراحل خرید و واریز مبلغ خرید برای آنها ارسال نشده است.

آقای سیاهی در تماس چند باره با همشهری آنلاین در این باره گفت: هنوز قیمت پژو ۲۰۷ با موتور tu۳ اعلام نشده است و ما نمی دانیم که خودرویی که ثبت نام کرده ایم چقدر قیمت دارد.

وی ادامه داد: بارها با ایران خودرو تماس گرفته ایم تا تکلیفمان را بدانیم اما  آنها علت را اعلام نشدن قیمت این خودرو از سوی شورای رقابت عنوان می کنند در حالی که ما نگرانیم که با تاخیر بیشتر در این زمینه اولویتمان ازبین برود و خودرو را خیلی دیرتر از موعد مقرر دریافت کنیم.

اخیرا گروه صنعتی ایران خودرو از واگذاری زودتر از موعد ۱۳ هزار دستگاه خودرو از تعهدات سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خبر داده و اعلام کرده: به جز محصول ۲۰۷ با موتور TU۳ که در انتظار قیمت گذاری است و بخشی از تعهدات پارس، پیامک فراخوان تکمیل وجه برای تمامی محصولات اولویت تابستان ارسال شده است. ارسال پیامک برای اولویت های پاییز مشتریان تعداد تماس ها در این باره را از سوی مشتریان خودرو پژو ۲۰۷ با موتور tu۳ با همشهری آنلاین افزایش داده است.

همچنین برخی نیز در تماس با همشهری آنلاین از گران فروشی شرکت های فروشنده خودروهای مونتاژی گلایه کردند. محمد صادقی در این باره گفت: شرکت فروشنده تقاضای ۶۰۰ میلیون تومان پول اضافه تر برای خودروی خریداری شده کرده است و در پاسخ به ما می گوید که باید برای تحویل خودرو این رقم را بپردازید و ما با قیمت شورای رقابت کار نمی کنیم. وی ادامه داد از آنجا که این شرکت شریک خارجی دارد به نظر می رسد که خود را ملزم به رعایت قیمت های اعلامی نمی بیند.

یک منبع آگاه که نخواست نامش در گزارش آورده شود در این باره به همشهری آنلاین گفت: قیمت ها از سوی شورای رقابت اعلام شده است اما برخی شرکت ها از جمله شرکت هایی که شریک خارجی دارند مقاومت بیشتری درباره اعمال این قیمت ها می کنند و وزارت صمت هم آنچنان که باید به عنوان طرف حساب شرکت های خودروساز در این زمینه خوب عمل نکرده است از همین روست که میبینیم هزینه بیشتری از متقاضیان خرید خودرو درخواست می شود.

توضیحات مرکز ملی شورای رقابت
تماس های ما در این زمینه با اعضای شورای رقابت دراین باره بی جواب ماند اما سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی شورای رقابت در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

وی در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص اینکه چرا تاکنون در خصوص پژو ۲۰۷ با موتور tu۳ قیمت گذاری از سوی شورای رقابت صورت نگرفته است، گفت: برخی خودروهای جدید که در سال ۱۴۰۱ تولید شدند یا اوایل ۱۴۰۲، چه مونتاژی چه غیر مونتاژی،  جدید و  فاقد صورت های مالی حساب شده اند. لذا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید با روش های خودش قیمت ها را محاسبه کند و در کارگروه خودرو به تصویب برساند و در نهایت به شورای رقابت اعلام کند. شورای رقابت نیز بعد از بررسی های کارشناسانه قیمت نهایی را ابلاغ کند.

توکلی ادامه داد: علت اصلی تعلل  در اعلام قیمت پژو ۲۰۷ با موتور tu۳ نیز همین موضوع است چرا که جدید است و صورت مالی ندارد لذا باید به خودروهای این چنینی همه جانبه نگاه شود و مقیاس رقابت پذیری شان هم بررسی شود تا بتوانیم به یک قیمت عادلانه ای برسیم. دغدغه شورا این است که کارها به سرعت انجام شود و تقریبا هر روز جلسات در خصوص خودرو در حال برگزاری است اما نمی توانم زمان مشخص برای اعلام قیمت اعلام کنم، چون باید یک زنجیره ای طی شود و در این زنجیره فاکتورهای زیادی دخیل هستند دادن یک تاریخ مشخص موجب سردرگمی مخاطبان می شود.

وی توضیح داد: برای هر خودرو به شکل مجزا صورت های مالی و قیمت تمام شده آن بررسی می شود، سپس سازمان حمایت به یک نتیجه ای می رسد و نتیجه را در نهایت به کارگروه شورای رقابت می آورد تا بررسی نهایی شود و مجددا با کمک دستگاه های مربوطه، اطلاعات پردازش می شود، سپس قیمت نهایی به شورای رقابت می آید و در صحن شورا در مورد درستی قیمت رای گیری می شود و سپس برای اجرا ابلاغ می شود.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی شورای رقابت در خصوص ضمانت اجرایی این ابلاغیه ها نیز گفت: طبق سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ماده ۹۲ مصوبات شورا لازم الاجراست. قانون در ماده ۶۲ تشخیص می دهد که این رویه ضدرقابتی و انحصاری است، لذا در ماده ۵۸ مصادیق و دستورالعمل قیمت گذاری می گذارد و طبق ماده ۹۲ این دستورالعمل لازم الاجراست. تولیدکنندگانی که به قیمت گذاری اعتراض داشته باشند می توانند اعتراض خود را به هیات تجدیدنظر شورای رقابت اعلام کنند تا مجددا بررسی های لازم انجام شود اما آنچه روشن است این است که باید از دستورالعمل ابلاغ شده تبعیت کامل داشته باشد.

در طی تماس ما یکی از مشتریان خرید خودرو در تماس با مرکز ملی شورای رقابت معترض بود که شرکت تولیدکننده محصولش را گران تر از قیمتی که شورای رقابت اعلام کرده به فروش می رساند، توکلی در حین گفت و گو با ما در تماس تلفنی به این مشتری گفت: این کار از نظر شورای رقابت تخلف است و هر گونه قیمت گذاری بیشتر از آنچه که شورای رقابت تعیین کرده غیرقانونی و قابل پیگیری است. قیمت های شورای رقابت از ۱۴۰۱.۱۱.۱۱ لازم الاجراست.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی شورای رقابت اظهار کرد: تمام تلاش شورای رقابت این است که جوآرامی در بازار ایجاد شود تا خریداران بتواند در آرامش محصولات خود را خریداری کنند. شما می دانید که در این بازار کسی از سود خود نمی گذرد پس ما تنش های زیاد در مسیر تعیین قیمت داریم تا بتوانیم بازار را کمی به تعادل برسانیم که در حین حالی که به نفع مصرف کننده باشد تولیدکننده را نیز متضرر نکند و به تولید کمک کند. به خاطر بود که ما قیمت خودروهای مونتاژی را بر اساس قیمت تمام شده اعلام کردیم و اتفاقا خیلی از مردم اعلام کردند که چرا قیمت ها بالا بود حتی معاون اول رئیس جمهور هم به این موضوع واکنش نشان داد اما هدف ما علاوه بر حمایت از حقوق مصرف کننده، کمک به تولیدکننده بود. لذا هر دو گزینه تولید و مصرف مدنظر ماست.

توکلی  درباره شکایت متقاضیان خرید خودرو درباره پرداخت پول اضافه تر نیز گفت: مشتریان می توانند با مراجعه به سایت مرکز ملی رقابت به آدرس  nicc.gov.ir شکایت خود را در این باره ثبت کنند و مطمئن باشند که به این شکایات در مرکز ملی رقابت حتما رسیدگی می شود. ضمن اینکه آنها می توانند در سامانه ۱۲۴ هم شکایات خود را در این باره ثبت کنند. 

منبع: همشهری آنلاین

تبلیغات در طلوع اقتصاد
بانک صادرات ایران
بانک صادرات ایران
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد