آخرین تصمیمات دولت درباره جمعآوری کارتهای سوخت
طلوع اقتصاد: افزایش قیمت بنزین، موضوعی است که بارها مطرح شده است. بنزین یک کالای استراتژیک و مهم برای جامعه است، هر بار عدهای با هدف تشویش اذهان و روحیه جامعه، اخبار کذبی در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح میکنند؛ که نه در دولت و نه در مجلس شورای اسلامی هیچ مصوبه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین در دست بررسی نیست. حتی بارها مقامات کشور اعلام کردهاند که قیمت بنزین در سالجاری یعنی سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد داشت. در ادامه آخرین خبر از افزایش قیمت بنزین را بخوانید.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور گفت: جمعآوری کارت سوخت جایگاهها تکلیف قانونی در بودجه 1402 است، ولی بهتر بود با اطلاعرسانی قبلی انجام میشد، اما به هر حال مردم از این پس برای سوختگیری بنزین آزاد، حتما کارت سوخت خود را همراه داشته باشند.
رضا نواز با اشاره به آخرین وضعیت سوختگیری بنزین با کارت سوخت عنوان کرد: در حال حاضر 46 درصد از سوختگیری بنزین کشور با قیمت لیتری 1500 تومان است که با کارت سوخت شخصی انجام میشود، همچنین 54 از درصد سوختگیری نیز با قیمت آزاد 3000 تومان انجام میشود که 90 درصد آن با استفاده از کارت سوخت جایگاهها انجام میشود نه کارت سوخت شخصی.
وی افزود: از 5 تا 6 روز گذشته جمعآوری کارتهای سوخت آزاد جایگاههای تهران آغاز شده است و مردم حتما توجه داشته باشند که برای سوختگیری بنزین آزاد، کارت سوخت شخصی خود را همراه داشته باشند.
قیمت بنزین گران می شود
همچنین از دیگر توجیههای اجرای این طرح، جلوگیری از قاچاق سوخت بود. اما سوال اینجاست که آیا قاچاق بنزین اصلا در سطح دارندگان کارت سوخت که ماهانه ۲۱۰ لیتر سهمیه مصرفی دارند، صورت میگیرد؟
تا پیش از سال ۸۴ هر سال ۱۵ فروردین درصد مشخصی به قیمت بنزین اضافه میشد که در آستانه انتخابات همان سال، با تصمیم مجلس قانون تثبیت قیمتهای بنزین تصویب شد. در ازای این طرح اعطای یارانه نقدی مصوب شد که به نظر میرسد بازی دو سر باخت بود.
این در حالی است که تا قبل از آغاز به کار دولت نهم، هر سال قیمت بنزین به صورت پلکانی تغییر میکرد. در این طرح که دولت اصلاحات مجری آن بود حتی در سال ۱۳۸۰ نرخ بنزین کاهش یافت. همچنین در آن مقطع خبری از دو نرخی بودن و استفاده از کارتهای سوخت نبود.
اما با طرح هدفمندسازی یارانه و سیاستهایی که دولت محمود احمدینژاد در پیش گرفت، بنزین به کالایی تبدیل شد که هر گونه تغییر نرخ در آن تبعات متعددی را در پی داشته باشد. حتی اگر تورم نزدیک به ۵۰ درصد باشد، این کالا باید به صورت دستوری مدیریت شود.
البته این سخن به معنای حمایت از افزایش قیمت بنزین نیست؛ بهویژه در مقطع کنونی هر گونه تغییری در سیاستهای بنزینی، مانند شلیک بر پیکر نیمهجان اقتصاد ایران میماند. اما سیاستهایی که در ۱۷ سال اخیر اجرا شد این بازار را به گلوگاه بحران اقتصاد ایران تبدیل کرد.