افزایش سرعت اینترنت در آینده نزدیک

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، گفت: هر چقدر ما زیرساخت‌های داخلی اینترنت را توسعه بدهیم، سطح دسترسی و سرعت دسترسی مردم افزایش پیدا خواهد کرد که مطالبه امروز جامعه و جوانان است.
کد خبر: 1042
زمان انتشار: 30 آبان 1401 ساعت 15:53:52
افزایش سرعت اینترنت در آینده نزدیک

طلوع اقتصاد: لطف الله سیاهکلی درباره اهداف توسعه شبکه ملی اطلاعات، بیان کرد: هر کشوری متناسب با فرهنگ و نیازمندی‌های بومی خود تلاش می‌کند که پاسخ نیازهای مردم را در داخل کشور بدهد. این اصل در تمام دنیا از جمله اروپا و آمریکا نیز صدق می‌کند. شبکه ملی اطلاعات نیز یک گام در راستای پاسخ به نیاز داخلی مردم از درون خود کشور است. نکته حائز اهمیت در تحقق شبکه ملی اطلاعات سرعت اینترنت است.

به نقل از شفقنا، این عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه، اظهار کرد: با تحقق شبکه ملی اطلاعات سرعت اینترنت افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. متاسفانه امروز در حوزه اینترنت گرفتار حجم فروشی هستیم در حالی که ما باید آرام آرام از حجم فروشی اینترنت به سرعت فروشی اینترنت حرکت کنیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جوان امروز دوست دارد با سرعت در فضای مجازی کار کند. اگر ما در داخل کشور زیر ساخت لازم اینترنت را ایجاد نکرده و بخواهیم همه اینترنت را از خارج بخریم همچنان با افت سرعت مواجه خواهیم بود. هر چقدر ما زیرساخت‌های داخلی اینترنت را توسعه بدهیم، سطح دسترسی و سرعت دسترسی مردم افزایش پیدا خواهد کرد که مطالبه امروز جامعه و جوانان است.

سیاهکلی تاکید کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که مجلس از وزارت ارتباطات داشته است، شخص وزیر مدعی شده اند که شبکه ملی اطلاعات ۵۹ درصد پیشرفت داشته است. هنوز کارهای زیادی در این حوزه باقی مانده است و باید گام‌های جدی‌تری برای تحقق شبکه ملی اطلاعات برداشته شود.
تکرار کاهش میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران

سایت اسپیدتست سرعت و کیفیت اینترنت همه کشورهای جهان را می‌سنجد و هر ماه میزان افزایش یا کاهش سرعت را با رتبه‌بندی آن‌ها نشان می‌دهد.

شیوه کار سایت اسپیدتست این است که برای سنجیدن سرعت اینترنت، با یک سرور انتخاب شده که پیش‌فرض آن نزدیک‌ترین سرور کشورهاست، شروع به کار می‌کند. بخش قابل‌توجهی از اینترنت مصرفی در کشور اینترنت بین‌الملل است، اما معیار سنجش این سایت، اینترنت داخلی کشورهاست و به همین دلیل کارشناسان معتقدند داده‌های این سایت نمی‌تواند معیار درستی براس سنجیدن سرعت اینترنت باشد. شاید به همین دلیل است که با وجود محدودیت‌های اعمال شده برای دسترسی به پلتفرم‌های متخلف خارجی در کشور، رتبه سرعت اینترنت ایران در دو ماه گذشته مورد بررسی ۲۱ رتبه ارتقا یافته است.

این وب‌سایت، برای سنجش رتبه و کیفیت اینترنت در کشورهای جهان، از دو شاخص میانه Median و میانگین Mean استفاده می‌کند. شاخص «میانگین» همان حد متوسطی است که از یک گروه در نظر می‌گیرند، اما «میانه» نقطه وسط داده‌های آماری است. در این گزارش از هر دو شاخص میانه و میانگین برای بررسی وضعیت اینترنت کشورهای جهان استفاده شده است.

تازه‌ترین آماری که اسپیدتست ارائه کرده، نشان می‌دهد سرعت اینترنت ثابت و سیار ایران در ماه «اکتبر» (از 9 مهر تا 9 آبان‌ماه) بر اساس دو شاخص میانگین و میانه با افزایش رو‌به‌رو شده است و فقط میانگین وضعیت اینترنت ثابت دو رتبه کاهش داشته است.
اینترنت طبقاتی در روزگار دهکده جهانی!

چند روز پیش بود که در بحبوحه قطعی و فیلترینگ اینترنت و خسارت‌های گسترده ناشی از آن به کسب‌وکارها، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خبر از راه‌اندازی «اینترنت طبقاتی» داد.

حدود یک دهه است که ایده تعیین سطح دسترسی به اینترنت برای هر فرد از سوی مسئولان پیگیری می‌شود، اما حالا رنگ‌ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است.

با اعلام آمادگی مسئولان برای پیاده‌سازی «اینترنت طبقاتی»، اوایل تابستان امسال اپراتورهای تلفن همراه با فرض کودک بودن همه مشترکان خود، قابلیت safe search گوگل را به شکل قفل شده (بدون امکان غیرفعال‌سازی) برای همه کاربران فعال کردند. طبق این قابلیت، کاربر با هر سنی فقط به محتوایی در گوگل دسترسی دارد که یک کودک به آن دسترسی پیدا می‌کند.

حمید ضیایی پرور، پژوهشگر فناروی ارتباطات در این باره گفته بود که پدید‌آورندگان اینترنت طبقاتی، همان‌هایی هستند که سیف سرچ گوگل safe search را فعال می‌کنند و باور دارند که با این کار جلوی سرچ مطالب مغایر با منافع ملی گرفته می‌شود. اما این نوع برنامه‌ریزی‌های سطحی فقط به مردم و جامعه زیان می‌رساند.

البته در این بین هستند کارشناسانی که بر این باورند مطرح‌کردن اجرای اینترنت طبقاتی مسیری برای بازگشایی برخی شبکه‌های اجتماعی برای طبقه خاص است تا انتقاد و فشار بر دولت در مورد فیلترینگ کاهش یابد. اگر این دیدگاه را بپذیریم، در شرایط فعلی به علت بالا گرفتن انتقادات به بحث فیلترینگ، دادن دسترسی به برخی از اقشار جامعه را می‌توان نوعی عقب‌نشینی دولت دانست.

با این‌حال، گروهی دیگر از کارشناسان به این نکته اشاره می‌کنند که اینترنت طبقاتی مدت‌ها‌ست در کشور در‌حال اجراست و فقط مردم از آن کمتر آگاه هستند.

در جمع‌بندی باید گفت در حالی‌که معیشت عده زیادی به فضای مجازی گره خورده، مسئولان یک روز از طرح صیانت از فضای مجازی رونمایی و روزی دیگر پیشنهاد اینترنت طبقاتی را مطرح می‌کنند. پیشنهاداتی که می‌توان آنها را تنها مانعی بزرگ بر ‌سر راه گردش آزاد اطلاعات در دهکده جهانی دانست.

تبلیغات در طلوع اقتصاد
بانک صادرات ایران
بانک صادرات ایران
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد
تبلیغات در طلوع اقتصاد